UX analýza, neboli analýza uživatelské přívětivosti, je vlastně taková zdravotní prohlídka vašeho webu. Odhaluje, co funguje a co je potřeba zlepšit.
Koukáme se na faktory, jako je jednoduchost, přístupnost, použitelnost, srozumitelnost, přehlednost, celkový vzhled, rychlost načítání a bezpečnost, abychom odhalili všechny překážky, s nimiž se uživatelé mohou při používání vašeho webu setkat.

UX analýza vám pomůže zlepšit uživatelskou přívětivost vašeho webu, což povede k udržení stávajících zákazníků, získání nových zákazníků a ke zvýšení konverzí. Například při nákupu, registraci nebo přihlášení.
V jakých případech UX analýzu provést
Rozhodování o provedení UX analýzy by mělo být strategickým krokem v několika klíčových fázích projektu, a to z důvodu zajištění optimální uživatelské zkušenosti. Již v počáteční fázi, kdy se rodí plány na vytvoření nového webu, je důležité přistupovat k designu s uživatelem na mysli, aby byl web co nejpřístupnější a nejintuitivnější.
Stejně tak, když přemýšlíte o redesignu nebo vylepšení svého stávajícího webu. Tento proces umožní odhalit případné nedostatky v uživatelské přívětivosti a funkčnosti, což vám poskytne cenné informace pro případné změny a inovace, které web posunou na vyšší úroveň.
V situaci, kdy hledáte způsoby, jak získat konkurenční výhodu, se UX stává klíčovým faktorem. Kvalitní uživatelská zkušenost může být tou rozhodující vlastností, která vaši online přítomnost, odliší od konkurence.
Pokud si všimnete, že výkon vašeho webu klesá, což se může projevovat například poklesem konverzí nebo rostoucím počtem nespokojených uživatelů, je to jasný signál, že je čas na UX analýzu. Prostřednictvím ní můžete odhalit a řešit problémy, které uživatele odradí od interakce s vaším webem.
Nakonec, při rozšiřování na nové trhy nebo při cílení na nové skupiny zákazníků je důležité zvážit UX analýzu, aby se zjistilo, zda váš web splňuje specifické potřeby a očekávání těchto nových segmentů. Optimalizace uživatelské zkušenosti pro různorodé publikum může významně přispět k úspěchu vašeho podnikání na nových trzích.
Kdo na analýze pracuje
UX analýza je týmová disciplína. Spojuje v ní síly UX designer, expert na rychlost načítání webu a bezpečnost webu, analytik, který umí číst v Google analytics a v případě uživatelského testování také moderátor, který vede uživatelského testování.
Realizace takové analýzy v průměru zabere 2 až 4 týdny, záleží na velikosti projektu.

Co UX analýza zahrnuje
UX analýza je komplexní proces, který zahrnuje několik klíčových činností. Pojďme se podívat na tyto činnosti podrobněji, abychom vám pomohli lépe pochopit, s čím vám může analýza pomoci:
Hloubkový rozhovor
Zaměřujeme se na konkrétní oblasti podnikání, abychom pochopili, jaké problémy aktuálně řešíte a jakých krátkodobých i dlouhodobých plánů a cílů chcete dosáhnout. Na základě toho si společně stanovíme priority, podle kterých budeme postupovat.
Analýza rychlosti webu
Zhodnotíme, jak rychle se váš web načítá na různých zařízeních a připojeních. Identifikujeme případné problémy způsobující zpoždění a navrhneme řešení ke zlepšení.
Doporučujeme si také přečíst náš článek 5 tipů, jak zrychlit váš web, aby vás Google miloval.
Analýza bezpečnosti webu
Prověříme, jak dobře je váš web chráněný proti potenciálním hrozbám, jako jsou malware nebo hackerské útoky a doporučujeme opatření pro zvýšení jeho bezpečnosti.
Analýza uživatelské přívětivosti
Zjišťujeme, jestli návštěvníci bez problémů dosahují vytyčených konverzních cílů (nákup, vyplnění formuláře, stažení brožury apod.), vše chápou a na webu se neztrácejí.
Grafická podoba
Zjišťujeme, zda je váš web vizuálně přitažlivý, ale také funkční a intuitivní. Důležité je správné využití barev, obrázků a fontů tak, aby podporovaly celkový zážitek a zároveň byly konzistentní se značkou.
Texty
Je důležité, aby byly srozumitelné, stručné a úderné.
Analýza správného zobrazení v prohlížečích / zařízeních
Tato analýza je zásadní pro zajištění, že web funguje bezchybně napříč různými prohlížeči a zařízeními. V dnešní době, kdy uživatelé přistupují na internet z mnoha různých zařízení – od stolních počítačů přes notebooky, tablety až po chytré telefony – je nezbytné zajistit, aby web byl plně responzivní a optimalizovaný pro všechna zařízení.
Analýza Google Analytics
Zaměřujeme se hlavně na místa, kde návštěvníci opouštějí web. Analyzujeme data, abychom zjistili možné příčiny, proč návštěvníci web opouštějí – například jestli je to kvůli určitým stránkám, které nejsou dostatečně přitažlivé nebo srozumitelné, nebo kvůli problémům s navigací či výkonem webu.
Analýza konkurence
Zhodnotíme, co dělají vaši konkurenti správně a kde mají rezervy. To nám pomůže nalézt příležitosti pro vylepšení webu.
Uživatelské testování
Na začátku si stanovíme cíle testování a vytvoříme testovací scénáře zaměřené na ověření specifických hypotéz o uživatelském chování.
Pro uživatelské testování provádíme pečlivě nábor respondentů, kteří odpovídají cílové skupině zákazníků. V průběhu testování následně náš zkušený moderátor vede respondenty přesně podle připraveného scénáře. Testování může probíhat přímo v naší testovací laboratoři nebo on-line, přičemž v obou případech máte možnost sledovat průběh testování v reálném čase.
Všechna testování nahráváme, což vám umožňuje zpětně analyzovat chování a reakce uživatelů. Výstupem analýzy je vyhodnocení a návrhy možných řešení, které můžete předat svému vývojáři.
Nevíte co je to UX? To se dočtete v našem předchozím článku zde.