Co je to UX analýza a co obsahuje?

UX analýza, neboli analýza uživatelské přívětivosti, je vlastně taková zdravotní prohlídka vašeho webu. Odhaluje, co funguje a co je potřeba zlepšit.

Koukáme se na faktory, jako je jednoduchost, přístupnost, použitelnost, srozumitelnost, přehlednost, celkový vzhled, rychlost načítání a bezpečnost, abychom odhalili všechny překážky, s nimiž se uživatelé mohou při používání vašeho webu setkat.

Co je to UX analýza a co obsahuje?

UX analýza vám pomůže zlepšit uživatelskou přívětivost vašeho webu, což povede k udržení stávajících zákazníků, získání nových zákazníků a ke zvýšení konverzí. Například při nákupu, registraci nebo přihlášení.

V jakých případech UX analýzu provést

Rozhodování o provedení UX analýzy by mělo být strategickým krokem v několika klíčových fázích projektu, a to z důvodu zajištění optimální uživatelské zkušenosti. Již v počáteční fázi, kdy se rodí plány na vytvoření nového webu, je důležité přistupovat k designu s uživatelem na mysli, aby byl web co nejpřístupnější a nejintuitivnější.

Stejně tak, když přemýšlíte o redesignu nebo vylepšení svého stávajícího webu. Tento proces umožní odhalit případné nedostatky v uživatelské přívětivosti a funkčnosti, což vám poskytne cenné informace pro případné změny a inovace, které web posunou na vyšší úroveň.

V situaci, kdy hledáte způsoby, jak získat konkurenční výhodu, se UX stává klíčovým faktorem. Kvalitní uživatelská zkušenost může být tou rozhodující vlastností, která vaši online přítomnost, odliší od konkurence.

Pokud si všimnete, že výkon vašeho webu klesá, což se může projevovat například poklesem konverzí nebo rostoucím počtem nespokojených uživatelů, je to jasný signál, že je čas na UX analýzu. Prostřednictvím ní můžete odhalit a řešit problémy, které uživatele odradí od interakce s vaším webem.

Nakonec, při rozšiřování na nové trhy nebo při cílení na nové skupiny zákazníků je důležité zvážit UX analýzu, aby se zjistilo, zda váš web splňuje specifické potřeby a očekávání těchto nových segmentů. Optimalizace uživatelské zkušenosti pro různorodé publikum může významně přispět k úspěchu vašeho podnikání na nových trzích.

Kdo na analýze pracuje

UX analýza je týmová disciplína. Spojuje v ní síly UX designer, expert na rychlost načítání webu a bezpečnost webu, analytik, který umí číst v Google analytics a v případě uživatelského testování také moderátor, který vede uživatelského testování.

Realizace takové analýzy v průměru zabere 2 až 4 týdny, záleží na velikosti projektu. 

Kdo na analýze pracuje

Co UX analýza zahrnuje

UX analýza je komplexní proces, který zahrnuje několik klíčových činností. Pojďme se podívat na tyto činnosti podrobněji, abychom vám pomohli lépe pochopit, s čím vám může analýza pomoci:

Hloubkový rozhovor

Zaměřujeme se na konkrétní oblasti podnikání, abychom pochopili, jaké problémy aktuálně řešíte a jakých krátkodobých i dlouhodobých plánů a cílů chcete dosáhnout. Na základě toho si společně stanovíme priority, podle kterých budeme postupovat.

Analýza rychlosti webu

Zhodnotíme, jak rychle se váš web načítá na různých zařízeních a připojeních. Identifikujeme případné problémy způsobující zpoždění a navrhneme řešení ke zlepšení.

Doporučujeme si také přečíst náš článek 5 tipů, jak zrychlit váš web, aby vás Google miloval.

Analýza bezpečnosti webu

Prověříme, jak dobře je váš web chráněný proti potenciálním hrozbám, jako jsou malware nebo hackerské útoky a doporučujeme opatření pro zvýšení jeho bezpečnosti.

Analýza uživatelské přívětivosti

Zjišťujeme, jestli návštěvníci bez problémů dosahují vytyčených konverzních cílů (nákup, vyplnění formuláře, stažení brožury apod.), vše chápou a na webu se neztrácejí.

Grafická podoba

Zjišťujeme, zda je váš web vizuálně přitažlivý, ale také funkční a intuitivní. Důležité je správné využití barev, obrázků a fontů tak, aby podporovaly celkový zážitek a zároveň byly konzistentní se značkou.

Texty

Je důležité, aby byly srozumitelné, stručné a úderné.

Analýza správného zobrazení v prohlížečích / zařízeních

Tato analýza je zásadní pro zajištění, že web funguje bezchybně napříč různými prohlížeči a zařízeními. V dnešní době, kdy uživatelé přistupují na internet z mnoha různých zařízení – od stolních počítačů přes notebooky, tablety až po chytré telefony – je nezbytné zajistit, aby web byl plně responzivní a optimalizovaný pro všechna zařízení.

Analýza Google Analytics

Zaměřujeme se hlavně na místa, kde návštěvníci opouštějí web. Analyzujeme data, abychom zjistili možné příčiny, proč návštěvníci web opouštějí – například jestli je to kvůli určitým stránkám, které nejsou dostatečně přitažlivé nebo srozumitelné, nebo kvůli problémům s navigací či výkonem webu.

Analýza konkurence

Zhodnotíme, co dělají vaši konkurenti správně a kde mají rezervy. To nám pomůže nalézt příležitosti pro vylepšení webu.

Uživatelské testování

Na začátku si stanovíme cíle testování a vytvoříme testovací scénáře zaměřené na ověření specifických hypotéz o uživatelském chování.

Pro uživatelské testování provádíme pečlivě nábor respondentů, kteří odpovídají cílové skupině zákazníků. V průběhu testování následně náš zkušený moderátor vede respondenty přesně podle připraveného scénáře. Testování může probíhat přímo v naší testovací laboratoři nebo on-line, přičemž v obou případech máte možnost sledovat průběh testování v reálném čase.

Všechna testování nahráváme, což vám umožňuje zpětně analyzovat chování a reakce uživatelů. Výstupem analýzy je vyhodnocení a návrhy možných řešení, které můžete předat svému vývojáři.

Nevíte co je to UX? To se dočtete v našem předchozím článku zde.

O autorovi

Jakub Bukáček

Jakub Bukáček

UX/UI designer

Jsem ten, kdo se nepozorovaně plíží mezi pixely a stará se o to, aby vaše digitální produkty byly srozumitelné, intuitivní a snadno použitelné. Mám za sebou více než 20 let zkušeností a spoustu úspěšných projektů, co šlapou jak švýcarské hodinky. Tak co, máte pro mě nějaký UX oříšek?

Přihlášení do klubu výzkumníků

Podělíme se o naše zkušenosti a budeme vás pravidelně zásobovat zajímavostmi ze světa UX. Dozvíte se například:

Praktické rady, jak si sami otestovat web, e-shop či aplikaci

Novinky, trendy a zajímavosti ze světa UX

Informace o námi pořádaných UX workshopech

Adresa

17. listopadu 1
Říčany, 251 01

Zobrazit na mapě

Provozuje: SECTOR 31 s.r.o. IČ: 26416697 DIČ: CZ26416697 Fakturační adresa: Náměstí Smiřických 29, Kostelec nad Černými lesy, 281 63

Ochrana osobních údajů