Víte, co je to uživatelské testování?

Představte si situaci, ve které jste právě vyvinuli nový revoluční produkt. Do jeho vývoje a propagace jste investovali velké peníze, ale zapomněli jste na jednu klíčovou otázku – budou zákazníci vědět, jak ho používat?

Umí vaši zákazníci používat váš web?

Uživatelské testování vám umožní nasbírat cennou zpětnou vazbu už v raných fázích vývoje a vyvarujete se tak rizika, že vaše tvrdá práce půjde vniveč.

Provádí se tak, kde skupinu uživatelů postavíte před úkol, který mají na webu splnit. Vy pak sledujete, jak se jim to daří a zaznamenáváte jejich reakce. Na základě těchto informací pak můžete odhalit oblasti, které je třeba vylepšit.

Kdy začít testovat

S testováním začněte co nejdříve, tedy ideálně hned na začátku projektu, ale také i v průběhu, když přicházíte s novou funkcionalitou na web, optimalizujete nákupní proces e-shopu nebo se chystáte spustit nový web do ostré verze. Testovat můžete každý nápad například v podobě prvotní skici či drátěný model – ano, budete mít pocit, že to ještě není hotové, ale přesně v tento moment byste měli testovat.

Ne vždy je nutné testovat s reálnými uživateli, v prvotních fázích můžete své nápady otestovat třeba s kolegy v zasedací místnosti.

Jak by uživatelské testování mělo správně probíhat?

Jak by uživatelské testování mělo správně probíhat?

Ujasněte si, na co se chcete zaměřit

U každého uživatelského testování musíte vědět, proč jej děláte a co chcete zjistit. Tedy pracujete s hypotézami, které si chcete ověřit.

Vytvořte scénář podle kterého budete testovat

Nikdy netestujte bez předem připraveného scénáře! Představte si, že plánujete autem projet Itálii. Uděláte si seznam míst, kam se chcete podívat. No a scénář je vlastně ten seznam, díky kterému navštívíte všechny naplánované destinace a v pořádku dorazíte do vytyčeného cíle. 

Pro respondenty připravte jasný a srozumitelný scénář, který jim pomůže lépe se vžít do role potenciálního uživatele. Zadání obsahuje konkrétní úkoly, které by reálný uživatel chtěl na vašem webu řešit. Na každého respondenta máte zhruba hodinu času. Je tedy zapotřebí pečlivě zvážit, co reálně zvládnete za tento čas otestovat.

Domluvte účast respondentů, kteří odpovídají cílové skupině

S kým byste mohli mluvit? Kolik respondentů potřebujete? S kým mluvit nechcete? Steve Krug ve své knize o uživatelském testování přišel s tvrzením, že při pěti respondentech obsáhnete většinu kritických problémů. U většiny uživatelských testování si skutečně s pěti respondenty vystačíte. Při výběru respondentů je ale zapotřebí zohlednit i různé cílové skupiny, které na váš web chodí. Nejefektivnější metoda výběru lidí je jaký vztah mají ke službě či produktu. Například pokud máte e-shop s in-line bruslemi, bude vás zajímat skupina lidí, kteří brusle nikdy nenakupovali, a také lidé, kteří jezdí na bruslích pravidelně. 

Moderování uživatelského testování

Hlavní rolí moderátora je provést respondenta celým uživatelským testováním, aniž by ho naváděl k určité odpovědi. Motivujte respondenty aby mluvili nahlas o čem zrovna přemýšlí a klaďte jim doplňující dotazy. Respondenti by si měli testování užít a neměli by odcházet frustrovaní.

Vyhodnocení a předání výstupů

Zpracujte vyhodnocení ve formě největších problémů a návrhů možných řešení. Je důležité rozlišovat mezi skutečnými problémy a těmi, které jsou způsobeny například nepochopením zadání. Uživatelské testování ukáže kde je problém, nikoliv jak problém vyřešit. Výstupem z uživatelského testování je dlouhý seznam nápadů, problémů a poznámek, které je potřeba následně prioritizovat. Pravidlo je jednoduché, soustřeďte se na nejzávažnější problémy. Tedy např. u e-shopu, problém který brání dokončení objednávky.

No a co dál?

Na základě zjištěných problémů a nedostatků se navrhují konkrétní kroky. To může znamenat úpravy v designu, funkcionalitě či obsahu. Navrhované změny vývojáři implementují a dle dohodnuté metriky vyhodnocujeme, zda po zapracování vše funguje dle očekávání.

Jak vám uživatelské testování dokáže pomoct?

Snižuje náklady na vývoj a zvyšuje konverzní poměr

Produkty a služby, které jsou optimalizovány pro potřeby uživatelů, vedou k vyššímu konverznímu poměru. Včasná identifikace a oprava chyb v raných fázích vývoje produktu mohou ušetřit značné finanční prostředky. Uživatelské testování nám umožňuje odhalit chyby a problémy dříve, než se projeví v ostrém provozu, čímž se snižují náklady na jejich opravu.

Zvýší loajalitu zákazníků

Na základě získaných poznatků můžete optimalizovat design, funkcionalitu a obsah produktů a služeb tak, aby lépe vyhovovaly potřebám uživatelů. To povede k intuitivnějšímu a příjemnějšímu uživatelskému zážitku, čímž zvýšíte spokojenost uživatelů a jejich loajalitu k produktu či službě.

Pomůže vám ověřit, zda vaše produkty a služby splňují potřeby uživatelů

Shrnutí

Uživatelské testování by mělo být nedílnou součástí procesu vývoje každého webu, e-shopu či aplikace. I když máte omezený rozpočet nebo čas, najděte způsob, jak alespoň částečně svůj web otestovat. Jeho největší přínos spočívá ve schopnosti odhalit problémy v rané fázi vývoje, což vám ušetří nejen peníze, ale i čas, který byste jinak museli věnovat opravám později. A zapamatujte si, že každé jedno testování je lepší než žádné testování 😉

O autorovi

Jakub Bukáček

Jakub Bukáček

UX/UI designer

Jsem ten, kdo se nepozorovaně plíží mezi pixely a stará se o to, aby vaše digitální produkty byly srozumitelné, intuitivní a snadno použitelné. Mám za sebou více než 20 let zkušeností a spoustu úspěšných projektů, co šlapou jak švýcarské hodinky. Tak co, máte pro mě nějaký UX oříšek?

Přihlášení do klubu výzkumníků

Podělíme se o naše zkušenosti a budeme vás pravidelně zásobovat zajímavostmi ze světa UX. Dozvíte se například:

Praktické rady, jak si sami otestovat web, e-shop či aplikaci

Novinky, trendy a zajímavosti ze světa UX

Informace o námi pořádaných UX workshopech

Adresa

17. listopadu 1
Říčany, 251 01

Zobrazit na mapě

Provozuje: SECTOR 31 s.r.o. IČ: 26416697 DIČ: CZ26416697 Fakturační adresa: Náměstí Smiřických 29, Kostelec nad Černými lesy, 281 63

Ochrana osobních údajů